Вивчення Біблії: Проповідь “Що ви думаєте про Христа?” (Від Матвія 22:41-46)
«Що ви думаєте про Христа?»
Від Матвія 22:41-46
Ключовий вірш 22:42 : “і сказав: Що ви думаєте про Христа? Чий Він син? Вони Йому кажуть: Давидів”
У житті є питання, на які кожна людина зобов’язана дати відповідь. Це такі питання, які не може проігнорувати ніхто. І кілька таких запитань ми знаходимо у 22-ому розділі Євангелія від Матвія, який ми сьогодні закінчуємо вивчати. Перше таке запитання приведене у вірші 17: «Чи годиться давати податок для кесаря, чи ні?», або, іншими словами «які мої обов’язки стосовно держави?» Друге запитання таке: «Чи є життя після смерті?» або ж «Чи є воскресення?» Це запитання фактично звучить у розмові Ісуса з саддукеями. Так, кожна людина зобов’язана дати відповідь на це запитання, тому що від цієї відповіді напряму залежить те, як вона буде жити. Третє запитання звучало минулий раз: «Які найголовніші заповіді» або ж «Які найголовніші обов’язки у житті?» І четверте питання сьогодні ставить Сам Ісус. Однак питання Ісуса – саме головне та важливе з усіх цих запитань. Тому що відповідь на це запитання змінює все: будемо ми мати життя, чи помремо, будемо мати надію, чи жити у відчаї, спасемося чи будемо засуджені. Питання, які задали Ісусу фарисеї та саддукеї – це бліда тінь того питання, яке ставить Сам Ісус. Сьогодні я запрошую Вас послухати це запитання та побачити Христа, Який сидить праворуч Бога.
Прочитаємо вірші 41-42:
41 Коли ж фарисеї зібрались, Ісус їх запитав,
42 і сказав: Що ви думаєте про Христа? Чий Він син? Вони Йому кажуть: Давидів.
У наш час християнин на питання «Чий Син Христос?» звичайно ж відповів би: «Божий». Однак Ісус запитує тут не сучасних християн, а фарисеїв. У тому контексті слово «Христос» означало Месію. Тобто питання Ісуса можна перефразувати інакше: «Що ви думаєте про Месію? Чий Він син» Ми маємо знати, що юдеї того часу постійно жили в сильному очікуванні Месії. Прихід Месії був обіцяний їм Самим Богом, у Старому Заповіті. Вони покладали на Месію великі надії. Вони надіялися, що Месія, який прийде, відновить таке царство, яке було при царі Давиді. Він спасе свій народ від окупантів. Він відновить справедливість. Божий закон стане знову поважатися в народі. Вчителі закону, книжники, фарисеї, священики століттями навчали, що Месія має прийти. Тому люди гаряче очікували на прихід Месії. Можливо у наш час це очікування можна порівняти з тим, як багато українців очікують дійсно велику, вільну та нову Україну, як заповів Тарас Шевченко:
І мене в сім’ї великій, в сім’ї вольній, новій
Не забудьте пом’янути незлим тихим словом.
Ось так же само євреї очікували на Месію. Перше запитання, яке задав їм Ісус, здалося їм зовсім нескладним. Це як на Україні запитати, якого самого великого поета ви знаєте, того, який об’єднує усіх українців. Звичайно це Тарас Шевченко. Подібно цьому, у той час кожен правовірний єврей добре знав, що обіцяний Богом Месія має народитися у нащадках царя Давида. Про це Сам Бог обіцяв Давиду (2 Сам.7:12-13):
12 Коли виповняться твої дні…то Я поставлю по тобі насіння твоє, що вийде з утроби твоєї, і зміцню його царство.
13 Він збудує дім для Ймення Мого, а Я зміцню престола його царства навіки.
Тому на запитання «Чий Він син?» фарисеї без коливань відповіли: «Давидів». І однак це була не повна відповідь. Фарисеї вважали самою великою своєю проблемою політичну. Найбільше чого вони хотіли у житті – це щоб пішли окупанти із їхньої землі, ці негідники Римляни. Однак вони навіть не думали про те, що найбільша їхня проблема схована у них самих. Найбільша їхня проблема – це їхнє ожерсточення проти Бога. Бог хотів дати їм найголовніше – спасіння та вічне життя, а вони хотіли лише політичної свободи. І тому вони не прийняли того Месії, Якого їм послав Бог. У нас в Україні є багато проблем: іде неоголошена війна, недосвідчені політики, бідність, корупція. Звичайно, усі вони – серйозні проблеми, і, ми, християни, маємо боротися з ними, а не лише говорити. Проте ми не маємо думати, що ці проблеми – це самі серйозні проблеми людей. Ми не маємо думати, що Бог має в першу чергу вирішувати ці проблеми. Якщо ми так думаємо, то ми перестаємо бачити те, що Бог робить. Месія прийшов, щоб дати людям спасіння та вічне життя, але фарисеї не бачили цього, тому що очікували лише політичного месію!
Тому далі Ісус поставив їм друге запитання. І воно було значно складнішим. Подивимося на вірші 43-45:
43 Він до них промовляє: Як же то силою Духа Давид Його Господом зве, коли каже:
44 Промовив Господь Господеві моєму: сядь праворуч Мене, доки не покладу Я Твоїх ворогів підніжком ногам Твоїм.
45 Тож, коли Давид зве Його Господом, як же Він йому син?
Як базу для Свого запитання, Ісус наводить тут цитату з 110 Псалма. Тому для того, щоб зрозуміти Його запитання, нам потрібно подивитися цей Псалом. Він невеликий, усього 7 віршів. Він відноситься до одних із головних місць Старого Заповіту, в якому обіцяється прихід Месії. Тому цей псалом зветься месіанським. Кожен єврей того часу знав його і визнавав це пророцтво богодухновенним. Цей псалом є найбільш цитованим псалмом у Новому Заповіті. У цьому Псалмі Бог-Батько звертається до Свого помазанця.
У першому вірші написано:
1 Псалом Давидів. Промовив Господь Господеві моєму: Сядь праворуч Мене, доки не покладу Я Твоїх ворогів за підніжка ногам Твоїм!
Саме цей текст слово в слово процитував Ісус фарисеям. Тут Господь наказує для Месії сісти праворуч від Себе. Месія змальовується як цар, який сидить на троні праворуч Самого Бога. У той час в Ізраїлі самим великим царем вважався Давид. Він надзвичайно багато зробив для свого народу. Але навіть Давид не був удостоєний честі сидіти праворуч Бога. А тут Бог каже для Месії сісти праворуч від Нього. І ми маємо поставити запитання: «Так хто ж такий цей Месія?»
Далі – більше. У вірші 4 написано:
4 Поклявся Господь, і не буде жаліти: Ти священик навіки за чином Мелхиседековим.
Мелхиседек – це загадкова постать у Старому Заповіті, яку ми зустрічаємо у книзі Буття. Буквально «Мелхиседек» означає «Цар Салиму» – області, яка пізніше стала відома як Єрусалим. Тобто Мелхиседек був царем. Більше того, він був первосвящеником. Йому дав десятину сам патріарх Авраам. У Ізраїлі посади царя та священика займали різні люди. Давид був царем, але він не був священиком. Священиками могли бути лише нащадки Аарона. Однак тут Бог назначає Месію священиком за чином Мелхиседека. Тобто Месія буде царем та священиком одночасно.
І далі – ще більше. У 5-ому вірші псалма написано:
5 По правиці Твоїй розторощить Владика царів у день гніву Свого…
До цього Месія сидить праворуч Бога. Він – великий Цар – удостоєний великої честі. Він – великий первосвященик. Але у цьому вірші Месія сидить у центрі, а Сам Бог – по Його правиці: «По правиці Твоїй розторощить Владика царів у день гніву Свого…» Тобто Месія може помінятися місцями із Самим Богом. Тому виникає запитання: «Так хто ж цей таємниций Месія?» Цей псалом написав цар Давид. У 1-му вірші він каже: «промовив Господь Господеві моєму». Так про кого ж тут пише Давид? До кого тут промовляє Господь? Кого цар Давид тут називає Господом? Месію. Чому ж Давид називає Месію Господом? Або, як запитує Ісус: «Що ви думаєте про Христа?»
На перший погляд сьогоднішнє слово здається надто складним та далеким від наших щоденних серйозних проблем. Я знаю, що у всіх нас є багато проблем у житті. У нас хворіють діти, і ми запитуємо: «Чому наші діти так хворіють?» Хворіють не лише наші діти, хворіємо ми самі. І ми запитуємо: «Чому я хворію? Що мені робити зі своїми болячками?» Хтось втратив роботу. У когось криза середнього віку. «Господи, що мені з цим робити?» Але саме головне питання у житті не це. Саме головне питання у житті: «Що ви думаєте про Христа?» Іноді ми просто розчавлені нашими проблемами. Можливо у когось серйозна хвороба. Можливо немає доброї роботи. Можливо, є борги. Можливо, проблеми у шлюбі. Але не ці питання є головними у Вашому житті. Саме головне питання: «Що ви думаєте про Христа?» У сьогоднішньому слові Ісус каже фарисеям: «Я значно більший, ніж ви собі уявляли. Я – більше Давида. Я є Господь і Бог Давиду». І те ж саме Він каже сьогодні і нам: «Ви думаєте що Ваші проблеми надто великі? Так знайте, що Я значно більший, ніж Ви собі уявляли. Я – більше Давида. Я є Господь і Бог Давиду. Я значно більше усіх Ваших проблем – і реальних, і вигаданих». У нас є великі та маленькі проблеми. Проте Ісус більше усіх наших проблем. Він є відповіддю не лише на наші проблеми. Він є усім.
У якого Бога Ви вірите? Який Ваш Бог? Він малий, такий, який може лише зробити, щоб мені підняли зарплату? Чи це великий Бог, Який спасає мене від гріха та смерті? Христос запитує: «Що ви думаєте про Христа?» У нашому житті ми не зможемо оминути цього запитання. Христос – це великий камінь на нашій життєвій дорозі. Ми не можемо просто посунути Його, щоб пройти далі. Ми або будемо розчавлені Ним, або ж, приймемо Його та отримаємо благословіння, якого ніколи не очікували. У своїй автобіографії Клайв Льюїс писав: «І ось, кожну ніч я сижу у себе в коледжі Магдалини. Варто мені хоча в на мить відволіктися від роботи, як я відчуваю що поступово, невідворотно наближається Той, зустрічі з Яким я так хотів уникнути. І все ж, чого я так боявся, нарешті сталося. В Трійцин семестр 1929 р. я здався та визнав, що Господь є Бог, опустився на коліна та помолився».
Кожну неділю на Богослужіння ми сповідуємо Апостольський символ віри: «Вірую … (що Божий Син) третього дня воскрес із мертвих, вознісся на небеса, і сидить праворуч Бога Отця Вседержителя, звідки прийде судити живих і мертвих». У Якого Христа Ви віруєте? У Того, Який може лише уздоровити Ваших дітей та дати гарну роботу? Чи в Того, Який воскрес із мертвих, вознісся на небеса, і сидить праворуч Бога Отця Вседержителя, звідки прийде судити живих і мертвих? Ісус воскрес із мертвих, вознісся на небеса, і сидить праворуч Бога Отця Вседержителя. І Він не просто сидить праворуч Отця. Находячить праворуч Отця, Ісус дуже активно трудиться заради нас. В книзі Дій Ісус посилає нам Святого Духа (Дії 2, 4). Він додає спасених до церкви (Дії 2:47). В Дії 9 Ісус з’являється Саулу щоб навернути Його до Бога. В Рим.8 та Євр.8 говориться про те, що Ісус заступається за нас перед Богом. В Євр.7,8,10 говориться про те, що Ісус є нашим первосвящеником на небесах. Іноді нам здається, що лишилися віч-на-віч із нашими проблемами. Це не так. Христос на небі допомагає нам.
Подивимося на вірш 46: «І ніхто не спромігся відповісти Йому ані слова… І ніхто з того дня не наважувався більш питати Його». Як добре було б, якби тут було написано: «І після цього фарисеї прийняли Ісуса як Свого Господа». Але ніхто не сказав ані слова. Але дозвольте мені нагадати Вам історію іншого фарисея, яка трапилася кількома місяцями пізніше. Його звали Савл, і він ішов до Дамаску щоб арештовувати християн. Христос перестрів Його на дорозі та запитав: «Савле, Савле, – чому ти Мене переслідуєш?» Савл запитав: «Хто Ти, Пане?» Ісус відповів: «Я Ісус, що Його переслідуєш ти». Тоді Савл каже: «Чого, Господи, хочеш, щоб я вчинив?» Савл прийняв Ісуса як Господа. Пізніше, в Рим.1:3,4 він написав: «про Сина Свого, що тілом був із насіння Давидового, і об’явився Сином Божим у силі, за духом святости, через воскресення з мертвих, про Ісуса Христа, Господа нашого». Савл зрозумів, що син Давида був одночасно і Господом Давида. Савл багато втратив, пішовши за Христом. Але насправді він отримав Самого Христа, великий скарб, і ніколи не жалкував про це.
Що ви думаєте про Христа? Хай Господь допоможе нам побачити Христа, Який воскрес із мертвих, вознісся на небеса, і сидить праворуч Бога Отця Вседержителя. Хай Господь допоможе нам прийняти та знати такого Христа.
(п. Яків)