Вивчення Біблії: Проповідь “І життя було в нім” (Від Івана 1:1-5)
“І ЖИТТЯ БУЛО В НІМ”
Від Івана 1:1-5
Ключовий вірш 1:4 : “І життя було в Нім, а життя було Світлом людей”
Євангеліє від Івана написав ап. Іван – один з дванадцяти учнів Ісуса. Іван прожив довге життя. Вважають, що з чотирьох Євангелій воно було написане останнім, близько 90 р. н.е. У своєму Євангелії Іван описує події з життя Ісуса Христа дещо інакше, ніж три попередні Євангелісти. Євангелія Матвія, Марка та Луки називають синоптичними, тому що вони досить схоже описують події, і багато в чому перетинаються одне з одним. Іван описує події інакше. В ньому немає опису народження Ісуса Христа, немає приповістей. Проте в ньому є розмова Ісуса з Никодимом, Самарянкою, воскресіння Лазаря, в ньому є бесіда Ісуса з учнями у горниці.
Євангеліє від Івана можна розділити на дві частини. Перша частина – це розділи з 1-12, її часто називають книгою чудес Ісуса – тут описані сім відомих чудес, які зробив Ісус, і які добре показують, ким є Ісус. Кульмінацією цих чудес є, звичайно, воскресіння Лазаря, яке показує, що Ісус є воскресіння і життя. Розділи 13-20 показують, що вчинив Ісус: це Його служіння учням, Його первосвященицька молитва, Його смерть на наші гріхи і Його славне воскресіння. Однак в Євангелії від Івана є ще дві важливі речі: пролог і епілог. Епілог Ви добре знаєте, це 21-ий розділ, де Іван розповідає про відновлення ап. Петра. А 1:1-17 – це пролог. Пролог виконує надзвичайно важливу роль: він представляє нам Ісуса Христа. З самого початку автор Євангелії ап. Іван показує, чому ми маємо сприймати Ісуса Христа дуже серйозно. Сьогодні ми подивимося перші 5 віршів прологу.
Ціль Євангелія від Івана ясно сказана в 20:31: “Це ж написано, щоб ви ввірували, що Ісус є Христос, Божий Син, і щоб, віруючи, життя мали в Ім’я́ Його!” Проміжна ціль – щоб ми повірили, кінцева ціль – щоб мали вічне життя. Ісус підтвердив це у 10-ому розділі, де сказав: “Я прийшов, щоб ви мали життя, і подостатком щоб мали”.
Звернемося до сьогоднішнього слова:
1 На початку було Слово, а Слово в Бога було́, і Бог було Слово.
2 Воно в Бога було на поча́тку.
3 Усе через Нього повста́ло, і ніщо, що повста́ло, не повстало без Ньо́го.
4 І життя було в Нім, а життя було Світлом людей.
5 А Світло у те́мряві світить, і те́мрява не обгорну́ла його.
Якщо Вам потрібно полікувати зуби, то потрібно йти в стоматологічну клініку. Однак спочатку потрібно обрати клініку, і головне спеціаліста, до якого йти: поцікавитися його освітою, досвідом роботи, подивитися відгуки. Якщо Вам потрібно дати освіту своїй дитині, то Ви, звичайно, поцікавитеся школою та вчителями, які там працюють – а чи взагалі їм можна довірити свою дитину? Коли шукають спеціаліста на роботу, він має пройти співбесіду, де йому будуть задавати різноманітні питання. До чого це я кажу? У цих віршах ап. Іван дає характеристику Того, Хто заявляє, що Він є Вашим Месією, Спасителем. Ця Людина не просто вставить Вам зуб чи буде навчати Вашу дитину. Ця людина має стати Тим, хто спасе Вас від прокляття гріха і дарує вічне життя. І якщо Ви дізнаєтеся про ці характеристики Ісуса та збагнете їх, то Ви захочете звернутися до Нього і попросити Його спасти Вас. Подивімося на ці характеристики.
Перше, походження Ісуса Христа лежить поза межами простору та часу. Подивіться ще раз на вірші 1-2:
1 На початку було Слово, а Слово в Бога було́, і Бог було Слово.
2 Воно в Бога було на поча́тку.
“Слово” у цих віршах – це Ісус Христос. Найбільш очевидно це видно у вірші 14 де Іван каже: “І Слово стало тілом, і перебувало між нами…” Хто народився і тілі щоб перебувати між нами? Звичайно, це Ісус. Але чому Іван називає Ісуса “Словом”? Це цікаве питання, чи не так? Грецький філософ Платон назвав “словом” (грець. – Логос) загальний закон всесвіту. Мислячі люди завжди намагалися виділити серед багатьох законів загальні, чи навіть один загальний, який визначає всі інші закони. Я пам’ятаю як після закінчення школи купив десять томів теоретичної фізики Ландау і Ліфшица щоб вивчити їх і збагнути загальні закони всесвіту, закони, які пов’язують все у всесвіті. Ап. Іван тут, в віршах 1-2 каже: “Загальний закон всесвіту – це Ісус. Напочатку було Слово”.
Подивіться ще раз на вірші 1-2:
1 На початку було Слово, а Слово в Бога було́, і Бог було Слово.
2 Воно в Бога було на поча́тку.
При вдумливому прочитанні тут можна помітити дещо дивну річ: з однієї сторони сказано, що Слово в Бога було, а з іншої, що Бог було Своло (в більшості перекладів: “Слово було Богом”). Як таке можливо? Як хтось одночасно може бути особою, і з особою? Це питання кілька століть хвилювало серця Божих людей, коли врешті решт в 4-ому столітті не була сформована концепція Триєдиного Бога: один Бог, три особи. Ким є Ісус? Він є особою Святої Трійці: Він є Богом, і Він з Богом. Чому це важливо? Це важливо по багатьом причинам. Наприклад, без триєдиного Бога не могло б бути Божої благодаті. Якщо я згрішив і провинився перед Богом, то як я можу виправдатися? Має бути досконала людина, яка захоче взяти мої гріхи на себе. Але одна людина може взяти на себе гріхи лише однієї людини. Яким же чином Христос бере на Себе гріхи всіх людей? Це тому що Він має божественну природу, Він є і людиною, і Богом. Без триєдиного Бога не може бути Божої благодаті, і не може бути виправдання людей.
Таким чином, Слово – це Ісус. Яку характеристику Іван дає Ісусу? Двічі в цих віршах він повторює що Ісус був “на початку”. На якому початку? Початку чого? Тут “на початку” означає “у вічності”. Ми з Вами живемо у просторі і часі, іншими словами, у світі, який нас оточує. У нас є дата народження, і буде дата смерті. Але Ісус не належить цьому світу. У Нього немає дати народження і ніколи не буде дати смерті. Він вже існував, коли цей світ був створений. Так, Ісус прийшов у цей Світ, коли народився через Марію, був покладений в яслі – ми нещодавно святкували ці події. Але це не означає, що Ісус почав Своє існування з цієї події. Ісус існував задовго до цього, Він існував у вічності. Чому це важливо?
Під час навчання в університеті, і пізніше в аспірантурі, я багато вивчав філософію. Одним із найвидатніших філософів 20-го століття вважається Людвіг Вітгейштайн. Він народився в Австрії у дуже багатій родині – родині сталеливарного магната, але залишив всі багатство для своїх братів та сестер і відправився в Англію, в Кембридж, вивчати філософію, де став учнем іншого відомого математика та філософа Бертрана Рассела. Після цього він більше 20 р. працював професором в Кембриджі. Так ось, Людвіг Вітгейштайн сказав: “Вирішення загадки життя в просторі та часі лежить поза межами простору та часу”. Фактично він каже про те, що якщо ви загрузли у болоті, то не можете витягнути звідти самі себе. Має прийти хтось ззовні, хто Вам допоможе. Якщо Ви живете у просторі та часі і заплуталися у житті, то не можете самі спасти себе – має прийти хтось ззовні простору та часу. Що каже нам сьогодні ап. Іван? Ісус Христос прийшов ззовні в цей світ, тому Він може вирішити проблеми цього світу і проблеми нас із Вами.
Друге, Ісус Христос створив простір і час і все, що в них. Подивіться на 3-ій вірш:
3 Усе через Нього повста́ло, і ніщо, що повста́ло, не повстало без Ньо́го.
Цей вірш каже про те, що Ісус Христос є Творцем усього. Подумайте про Ісуса, Який є Богом Творцем. Це Немовля, Яке народилося в яслях, створило цей світ! Не лише нашу землю, а й сонце, місяць, зорі, які ми бачимо ясними ночами, і всі планети. Нічого, що є у цьому світі, не повстало без Нього. Він створив цей світ, Він створив всесвіт, і Він створив мікросвіт. Він створив протони, нейтрони і електрони. Він створив все, “ось з Ким Ви маєте справу” – каже ап. Іван!
Чому це важливо для нас? Ісус знає, як влаштований цей світ, і як розв’язати його проблеми. Найкраще систему знає її творець. Ісус знає, що робити з цим світом.
Третє, Ісус увійшов у цей світ, і змінив його (4-5). Подивіться ще раз на вірші 4-5:
4 І життя було в Нім, а життя було Світлом людей.
5 А Світло у те́мряві світить, і те́мрява не обгорну́ла його.
Ісус не лише є вічним Богом, Який знаходиться поза простором і часом. Ісус не лише створив цей світ. Ісус прийшов у цей світ щоб дати нам життя. Є різні форми життя. Є біологічне життя, яке характеризується рости, змінюватися та розмножуватися – відтворювати собі подібних. Це життя властиме для рослин, для тванин, для людей. Є психологічне життя, яке більше властиве людям, і проявляється в тому, що люди виражають свої емоції, проявляють волю, товаришують, здатні переживати багато різноманітних емоцій. Але тут Іван пише не про таке життя. Він використовує грецьке слово “зое”, яке означає вічне життя. Люди живуть по різному. Хтось веде жалюгідне існування. Хтось живе великим життям. Але навіть якщо людина живе великим життям, вона раніше чи пізніше помре. Ми маємо засвоїти урок: життя в цьому світі – тимчасове. Що пропонує нам Ісус? Він пропонує вічне життя. Яке життя? Життя яке “в Нім” – це життя зовсім іншого рівня, божествене життя, раніше недосяжне для людей, які згрішили і були відділені від Бога. І коли ми приймаємо Христа як Свого Спасителя і Господа, ми можемо вже у цьому житті насолоджуватися цим життям. У вірші 4б написано, що життя Ісуса є світлом для людей. Коли ми маємо це вічне життя у Христі, наше життя перестає бути темним, у ньому з’являється світло. .
5 А Світло у те́мряві світить, і те́мрява не обгорну́ла його.
Зараз в Україні ми бачимо багато темряви. Не те, що до війни не було темряви, але зараз вона виглядає особливо потворно, здається що все зло, яке ховалося, тепер виповзло назовні: росіяни вбивають, грабують, насилують. мародерять, руйнують. Багато темряви вже відкрито, багато буде відкрито, про багато ніхто не дізнається в цьому житті. Ця темрява викликає злість і ненависть. Це зрозуміло. Але ми маємо знати, що у темряві світить світло. І темрява не може подолати це світло, хоча, бачить Бог, дуже цього хоче. Хоча здається що темрява у світі, в якому ми живемо, стає все густішою, ми маємо знати, що вона ніколи не переможе. Біблія каже про це. Ісус, Який є світлом, прийде в другий раз, щоб остаточно здолати сили зла. Темрява не здолає світло всередині людини, яка має Боже життя. І темрява не здолає світло Ісуса у цьому світі.
На заверження я прочитаю кл. вірш: “І життя було в Нім, а життя було Світлом людей”. Сьогодні ми дізналися, хто такий Ісус, і що Він пропонує для нас. Він пропонує дар життя, дар, якого не може дати більше ніхто. Хай Господь благословить Вас мати це вічне життя.
(п. Яків)