Вивчення Біблії: Проповідь “Співробітники для Божого Царства” (Вихід 18)
Співробітники для Божого Царства
Вих. 18:1-27
Ключовий вірш: 17,18
“І сказав тесть Мойсеїв до нього: Недобра ця річ, що ти чиниш. Справді стомишся і ти, і народ той, що з тобою, бо ця справа тяжча за тебе. Не потрапиш ти чинити її сам один!”
В сьогоднішньому слові Бог, через пораду Їтра та дію Мойсея, закладає перші основи держави Ізраїль. Це дуже незвичні основи. Зазвичай держава починається з того, що якийсь воїн чи вождь проголошує себе царем. Потім він починає роздавати своїм друзям землі та рабів, так виникають графи, барони та лицарі. Щоб підтвердити своє право володарювати, цар зазвичай робить храми, підіймає та наближує до себе жреців та священиків. І тільки в останню чергу, та й то, далеко не завжди, створюються закони і встановлюється суд. Але підвалини держави Ізраїль були закладені зовсім по-іншому. Найперше, було впорядкований суд. Це дає нам одкровення про сутність Бога. Також, з сьогоднішнього слова, ми можемо вчитися, як давати й слухати поради, як впорядкувати служіння в церкві, як розділяти обов’язки та відповідальність з іншими, і якими мають бути люди, що їх ставлять для служіння. Це дуже багато, тож почнемо.
I. Зустріч Мойсея з Їтром (1-12)
Подивіться вірші 1-6: “1 І почув Їтро, жрець мідіянський, Мойсеїв тесть, усе, що зробив був Бог для Мойсея та для Свого народу Ізраїлевого, що вивів Господь Ізраїля з Єгипту. І взяв Їтро, Мойсеїв тесть, жінку Мойсеєву Ціппору, по відісланні її, та обох синів її, що ймення одному Ґершом, бо сказав був: Я став приходьком у чужому краї, а ймення другому Еліезер, бо Бог мого батька був мені поміччю, і визволив мене від фараонового меча. І прибув Їтро, тесть Мойсеїв, і сини його та жінка його до Мойсея в пустиню, де він отаборився там біля Божої гори. І сказав він до Мойсея: Я, тесть твій Їтро, приходжу до тебе, і жінка твоя, і обидва сини її з нею.”. Їтро був тесть Мойсея. Коли Мойсей втікав з Єгипту, він сховався десь у пустелі Синайського півострова, та біля криниці зустрів сім дочок Їтра, що пасли його вівці. Мойсей захистив їх від інших пастухів, і таким чином, познайомився з Їтром. Він залишився в нього пасти овець, і одружився на одній з його дочок, Ціппорі. Коли Бог покликав Мойсея вивести Його народ, то Мойсей, разом з собою взяв дружину та мінімум одного сина. Але, через деякий час, Мойсей відіслав дружину й синів назад в пустелю. Можливо, протистояння з фараоном було надто небезпечно, щоб тримати разом з собою своїх рідних. Так чи інакше, зараз настав час, коли Їтро вирішив, що більше небезпеки немає, і треба об’єднати родину. Він зібрав Ціппору, та обох його синів і вони пішли в пустелю, де отаборилися Ізраїльтяни.
Подивіться вірші 7-12: “І вийшов Мойсей навпроти свого тестя, та й уклонився до землі, і поцілував його. І питали вони один одного про мир, і ввійшли до намету. І оповів Мойсей своєму тестеві про все, що зробив був Господь фараонові та Єгиптові через Ізраїля, про всі ті труднощі, які він спіткав був по дорозі, та Господь визволив їх. І тішився Їтро всім тим добром, що вчинив Господь для Ізраїля, що визволив його з єгипетської руки. І промовив Їтро: Благословенний Господь, що визволив вас з єгипетської руки та з руки фараонової, що визволив народ з-під руки єгипетської. Тепер я знаю, що Господь більший за всіх богів, бо зробив це за те, що єгиптяни вихвалялись над ними. І взяв Їтро, Мойсеїв тесть, цілопалення та жертви для Бога. І прийшов Аарон та всі старші Ізраїлеві їсти хліб з Мойсеєвим тестем перед Божим обличчям.” Тут ми бачимо декілька речей. По-перше, очевидно, що Мойсей мав добрі стосунки з тестем. Мати добрі відносини з рідними — це дуже важливо, тому це гарний приклад для нас. По-друге, ми бачимо, що Їтро не тільки був тестем для Мойсея, він був добрим духовним другом та наставником Мойсея. Коли зустрічаються рідні, вони зазвичай, говорять про здоров’я, як діти вчаться в школі, хто на ком одружився, хто де працює, які зарплати, які ціни, та таке інше. Але Мойсей розповідав Їтру про те, що зробив Бог. Мойсей не казав: ось, дивись, скільки народу слухаються мене. Він казав: Бог зробив те й те. У нас були такі труднощі, тут я боявся, що нічого не вийде, але Бог зробив це. Тут ми бачили одкровення від Бога й зрозуміли, що Бог такий. І що Їтро? Він уважно слухав. Йому було це цікаво. Йому було цікаво дізнатися про справи Бога. Він радів і тішився з справ Бога. В решті решт він сповідував: “Благословенний Господь, що визволив вас з єгипетської руки та з руки фараонової, що визволив народ з-під руки єгипетської. Тепер я знаю, що Господь більший за всіх богів, бо зробив це за те, що єгиптяни вихвалялись над ними.” Їтро пересвідчився, що Бог живий, Він сильний, Він справжній Бог, не так як боги єгиптян та інших народів. Це велике благословення для Мойсея було мати віруючого тестя, що був йому духовним другом. Я думаю, брати й сестри, що мають віруючих батьків та рідню — дуже дуже дуже щасливі. Бути не тільки родичами, але й братами й сестрами у Христі, а також духовними друзями — велике благословення, яке треба цінувати й підтримувати. Третє, що ми бачимо — Їтро та Мойсей принесли жертви Богові та запросили старших Ізраїля розділити з ними радість і подяку Господові. Розділити благословення з іншими, разом хвалити Господа — це те, що має робити церква.
II. Мойсей судить народ. (13-16)
Подивіться вірші 13-16: “І сталося назавтра, і сів Мойсей судити народ, а народ стояв навколо Мойсея від ранку аж до вечора. І побачив тесть Мойсеїв усе, що він робить народові, та й сказав: Що це за річ, що ти робиш народові? Для чого ти сидиш сам один, а ввесь народ стоїть навколо від ранку аж до вечора? А Мойсей відказав своєму тестеві: Бо народ приходить до мене питатися суду Бога. Бо як мають вони справу, то приходять до мене, і я суджу поміж тим і тим, та оголошую постанови Божі та закони Його.” Наступного дня Мойсей вийшов і сів судити народ. Це дуже цікавий факт. Коли Ізраїльтяни воювали з Амаликітянами, то сам Мойсей не пішов у битву, але доручив це Ісусові Навину. Але суд він робив сам. Тобто, Мойсей вважав суд важливішим ніж війну. Чи дійсно суд така важлива справа?
В Біблії Бог неодноразово зветься “суддя праведний”, “суддя всієї землі” та таке інше. Коли Бог хотів покарати Содом та Гомору, Він сказав: “зійду ж Я та й побачу, чи не вчинили вони так, як крик про них, що доходить до Мене, – тоді їм загибель, а як ні — то побачу”. Тобто, тут Бог робив суд за їх вчинками. Потім Авраам торгувався з Богом і торгувався такими словами: “чи ж Той, Хто всю землю судить, не вчинить правди?”, тобто Господь не може вчинити несправедливо. Коли Бог обвинувачує Свій народ, Він каже про них: “справи сироти й вдови не досліджують”, цебто вони забули праведний суд. І взагалі тема справедливості й правосуддя дуже важлива в Біблії. З цього ми бачимо, що справедливість — це одна з головних сутностей Бога. Він не робить неправди, та не судить несправедливо. Тому неправдивий суд викликає в Бога гнів.
Що стається, коли суспільство не може забезпечити правосуддя? Суспільство псується й розпадається. Коли люди не знають закону, коли судді судять за подарунки, коли ті, хто мають піклуватися про справедливість, самі роблять несправедливо, така держава та таке суспільство буде зруйноване. В кінці Книги Суддів, Бог описує стан Ізраїля такими словами: “кожен робив, що здавалося правдивим в його очах!”. Місі здавалося правдивим вкрасти в матері срібло: в чому проблема, це ж його мати. Його матері здавалося правдивим зробити з того срібла боввана, це ж щоб благословити сина. Людям з коліна Данового здавалося правдивим пограбувати Міху, забрати того боввана та перекупити священика, тому що їх багато. Мешканцям Ґів’ї Вініамінової, здавалося добрим всім містом ґвалтувати молоду жінку, без причини, просто так подобається. Останні розділи книги Суддів описують весь цей жах, щоб показати як глибоко може пасти суспільство і навіть віруючи. Це сталося тому, що якогось часу судді перестали судити праведно, а люди вирішили: якщо не можна отримати праведний суд, я сам буду робити правосуддя. Якщо сусід вкрав козу, я попалю йому поле. Якщо той мене обдурив, а суддя не звертає на це уваги, я вб’ю і суддю і шахрая. Але замість правди виросло беззаконня, та всі ті жахливі речі, про які розповідає Книга Суддів.
Мойсей знав сутність Бога та грішну природу людей. Тому він мав слушність: треба мати суд. І він, попри те, що до нього прибув тесть, дружина та діти, не взяв відпустки, а сів на суддівському місці, та з ранку до вечора судив людей, що приходили до нього за правосуддям.
III. Порада Їтра, співробітники для Божого Царства (17-27)
Подивіться вірші 17,18: “І сказав тесть Мойсеїв до нього: Недобра ця річ, що ти чиниш. Справді стомишся і ти, і народ той, що з тобою, бо ця справа тяжча за тебе. Не потрапиш ти чинити її сам один!”.
Давайте уявимо собі, яке було життя Ізраїльтян в пустині. Два мільйони людей — це дуже, дуже, дуже багато. В такої кількості людей, особливо якщо вони живуть разом, постійно виникають багато конфліктів і суперечок. Де поставити намет, коли всі місця зайняті? Де виливати помиї? Де зробити туалет? А чи приємно буде сусіду нюхати твій туалет біля його намету? Два мільйони людей, що разом живуть в наметах, разом з козами, вівцями, рогатою худобою — це жах. Вийдеш з намету, піднявся на пагорб — і до самого обрію: намети, намети, знову намети, загони для отар, вогнища, діти плачуть, тварини мекають, мукають, гавкають. Тут підлітки зібралися в банду й випустили з загону кіз та овець, вівці перемішалися, побили посуд, перекинули горщики з їжею, а господарі пів-дня вибирали своїх кіз з чужих отар. Хто винний, хто буде відшкодовувати збитки? Там у юнаків грає кров, не дають проходу дівчатам, так що батьки втомилися боронити своїх дочок. З всіма цими скаргами люди йшли до Мойсея. А там була завжди величезна черга людей з такими самими скаргами. Більшість цих скарг — зовсім маленькі. Але їх не можна ігнорувати. Якщо не вирішувати маленьких справ, то дуже скоро маленькі проблеми перетворяться в дуже великі, навіть до війни та вбивства.
Коли Їтро побачив, що Мойсей сидить і розбирає всі ці скарги, він зрозумів, що є проблема. Мабуть, люди, що стояли в черзі до Мойсея, теж відчували, що є проблема. Так само й Мойсей, коли дивився не безліч людей, що приходили до нього, теж відчував, що є проблема, але він не правильно її вирішував. Для лідера, особливо в церкві є спокуса вирішувати всі проблеми самостійно. Віруючи, особливо гарячі віруючи, часто думають: “в Ісусі Христі я можу все, тому я можу самостійно вирішити цю величезну проблему. Треба тільки більше молитися, більше працювати, більш віддавати своє серце.” Це не правильно. Дійсно, ми маємо приклад Ап. Павла, що міг в Ісусі Христі все. Але висновок з цього зовсім неправильний. “Я все можу в Ісусі Христі” значить, що Бог дасть мені достатньо сил і здібностей, щоб виконати будь-яку Його волю. Але це не значить, що я можу братися за будь-яку справу і в мене вистачить на це сил і здібностей. Мабуть, Мойсей бачив, що в людей є багато проблем, і він дійсно хотів їх вирішити. Тому він думав: мені треба раніше встати й пізніше закінчити розгляд справ, мабуть, також треба встановити ліміт розгляду: не більше 10 хвилин на справу. Але це не допомагало, людей ставало все більше, а вони ставали все більш роздратованими. Коли ми з п. Марією прописували дітей, ми побачили проблему: раніше для прописки треба було лише прийти в ЖЕК, заповнити документи, паспартистка перевіряла їх, виправляла, що треба, і сама передавала ці документи в держадміністрацію, а потім треба було лише забрати паспорти. Тепер люди самі повинні були йти в адміністрацію, стояти чергу, плутатися в бланках, по декілька раз переписувати кожну заяву, а паспартисти були як змилені коні, тому що їх лишилося лише троє на 200 тисяч людей Києво-Святошинського району. Я прийшов зайняти чергу за дві години до відкриття і був вже сороковим, і тільки в чотири години по обіді, ми останніми подали документи. Я дуже радів, що в мене немає зброї, тому що в той момент я ладен був перестріляти всіх. Коли Яну треба було робити паспорт, ми були мудрішими: приїхали вночі і всю ніч чекали на відкриття. Обставини ж Мойсея були ще гіршими: він був один на два мільйони.
Але Їтро був мудрою людиною. Він побачив, що Мойсей обманює себе. Чи сам, чи з Богом, але вирішити всі суперечки цього народу він неспроможній. І ніхто з людей не може сам вирішити всі суперечки цілого народу. Тоді Їтро дочекався вечора, коли всі люди розійшлися, і запитав в Мойсея, що він робить. Коли Мойсей пояснив, що судить людей та оголошує їм постанови Божі та Його закони, Їтро сказав: “недобра ця річ, що ти чиниш.” Недобре не те, що Мойсей судить, не те, що він хоче встановити правосуддя в Ізраїлі, а те, що Мойсей сам один робить справу, яка не під силу одній людині. Недобре те, що Мойсей не визнає свого обмежання. “Справді стомишся і ти, і народ той, що з тобою, бо ця справа тяжча за тебе. Не потрапиш ти чинити її сам один!” Тобто, Мойсеєві були потрібні помічники. Потрібні люди, що понесуть разом з Мойсеєм його тягар.
Їтро порадив Мойсею створити систему суддів. Подивіться вірші 19-23: “Тепер послухай мого слова, пораджу тобі, і буде Бог із тобою! Стій за народ перед Богом, і принось справи до Бога. І ти остережеш їх за постанови та за закони, і об’явиш їм ту путь, якою вони підуть, і те діло, яке вони зроблять. А ти наздриш зо всього народу мужів здібних, богобоязливих, мужів справедливих, що ненавидять зиск, і настановиш їх над ними тисяцькими, сотниками, п’ятдесятниками та десятниками. І будуть вони судити народ кожного часу. І станеться, кожну велику справу вони принесуть до тебе, а кожну малу справу розсудять самі. Полегши собі, і нехай вони несуть тягар із тобою. Коли ти зробиш цю річ, а Бог тобі накаже, то ти втримаєшся, а також увесь народ цей прийде на своє місце в мирі.” Їтро порадив Мойсеєві зайнятися тільки головною справою, якою ніхто не може зробити замість нього. Це — стояти за народ перед Богом в молитві, приносити справи до Бога, навчати народ закону, та вирішувати найважливіші справи. Всі дрібні справи мають вирішувати судді. Лідер не має і неспроможній робити все сам. Для лідера досить робити головне. Все інше мають робити інші.
Яких людей Мойсей мав поставити суддями? В вірші 21 є 4 якості для судді. Це: здібний, богобоязливий, справедливий, ненавидить зиск. По-перше, здібний. Суддя має бути здібний, тобто може робити цю роботу. Для судді “здібний” значить знає й розбирається в законах, що правильно, що неправильно, розбирається в людях, може визначити, чи йому говорять правду, чи брешуть, вирішити, чи можна довіряти свідкам, мати мудрість знайти істину серед гори брехні, має побачити, чи не буде таке покарання занадто суворим, чи занадто м’яким. Суддя має мати хист до цієї роботи. Так само будь-який служитель має мати хист до тієї справи, яку робить.
По-друге, богобоязкий. Суддя не робить людський суд. Суд та справедливість — це Божі категорії. Тому суддя, коли судить, відбиває божий суд і боже правосуддя. У судді не має начальника на землі і жодна людина не повинна на нього впливати. Його начальник — це Сам Бог. Саме тому вироку суду слухається і цар, і жебрак. Тому суддя має бути богобоязкий. Суддя має знати, що хоча люди не можуть на нього вплинути, але над ним є Суддя Праведний, що справедливо судить за будь-який злочин, і, якщо він буде спотворювати правду, йому доведеться мати справу з Самим Богом. Служителі в церкві те саме. Ми робимо не людську справу, а справу Божу, тому маємо боятися Бога і робити це в благоговінні.
По-третє, суддя має бути справедливим. Відчуття справедливості — професійна якість судді. Люди йдуть до суду не стільки за правдою, скільки за справедливістю. Тому суддя має явити людям божу справедливість.
Четверте, ненавидить зиск. Люди занадто легко піддаються матеріальним спокусам. Тому суддя має не просто протистояти спокусі взяти хабар, але йому має бути огидно брати хабар за викривлення правди та справедливості. Такий чоловік може бути праведним суддєю.
Подивіться вірші 24-26: “І послухався Мойсей голосу тестя свого, і зробив усе, що той був сказав. І вибрав Мойсей здібних мужів зо всього Ізраїля, і настановив їх начальниками над народом, тисяцькими, сотниками, п’ятдесятниками та десятниками. І судили вони народ кожного часу. Справу трудну приносили Мойсеєві, а кожну малу справу судили самі.” Мойсей послухався поради тестя. Інколи для лідера, особливо такого, що керує багатьма людьми, особливо якщо він посвячений слуга Бога, важко послухатися поради. Здається, хіба Бог не говорить зі мною? Чому я маю слухати поради від людей. Але Мойсей послухався. Він знав, що часто Бог говорить не в видіннях, а через слова інших людей. Особливо через духовних друзів та співробітників. Так само лідеру інколи тяжко віддавати контроль іншим. Люди кажуть: хочеш зробити правильно, зроби це сам. Але Мойсей довірив Богу і довірив суд на обраних людей. В решті решт Мойсей залишить цей світ, але праведний суд не припиниться, тому що Бог буде ставити нових і нових суддів.
З сьогоднішнього слова ми узнали, що лідер не може все робити сам. Але лідер має розділити свої справи з співробітниками, які мають те саме серце до справи Божої, що й лідер. У нас маленька церква, можна поставити лише десятників, навіть п’ятидесятник буде вже зайвий. Але все одно, навіть в такому маленькому служінні також треба розділяти роботу і відповідальність, наприклад, наші клуби не все робить одна людина, а разом декілька служителів роблять, не один проповідник завжди читає, а хтось допомагає. Так само й у попередньому слові Мойсей не сам молився, а йому допомагали Аарон та Хур, і зараз він не сам судив, а поставив багатьох суддів. Таким чином Бог робить з багатьох людей одну посудину Святого Духа, щоб працювати через багатьох, і щоб привести народ Божий в мирі. Давайте помолимося, щоб нам не боятися розділити справу не боятися втратити контроль і не боятися взяти на себе відповідальність за справу.
Також ми побачили, як гарно, що в Мойсея був такий мудрий духовний друг, як Їтро, що зміг побачити проблему і дуже обережно, щоб не образити Мойсея та не підірвати його авторитет між народом, допоміг її вирішити. Я молюся, щоб в кожного з нас також був такий друг і щоб ми також могли стати хорошими й мудрими друзями для інших, що допомагають вирішувати духовні проблеми заради побудови Царства Божого.
Також, я під час написання проповіді збагнув, наскільки важливо мати праведний суд. Прошу вас сильно молитися за те, щоб Бог поставив в нашій країні праведних і богобоязливих суддів, щоб правда Божа була на нашій землі.
п. Авраам